zaterdag 8 maart 2014

Recensie Spotgaai

Het tweestrijdige boek Spotgaai

Katniss Everdeen heeft al voor de tweede keer de Hongerspelen gewonnen, maar als Katniss terugkomt is ze niet meer veilig… District 12, waar Katniss in woonde, bestaat niet meer. Ze is uitgekozen om het symbool van de revolutie te zijn, maar wil ze dat wel?



Het boek begint in het platgebombardeerde District 12. Dat raakte mij als lezer meteen. Ik werd meteen herinnerd aan alle gebeurtenissen uit het vorige boek. Ik had de vorige boeken ook gelezen, dus ik volgde het begin van het verhaal goed. Als ik de boeken niet had gelezen, had ik het minder goed gevolgd.

In het begin van het boek gebeurde er vrij weinig, Katniss herstelde van alle verwondingen en ging naar vergaderingen over de revolutie. Sommige gebeurtenissen waren een beetje langdradig.

Wanneer bekend werd dat Katniss echt mee gaat vechten in de revolutie, begon voor mij het verhaal pas echt. Het werd meteen spannender, omdat je heel graag wilde weten of er mensen dood gingen bijvoorbeeld. Dat vond ik echt het beste van het boek, ik werd er in meegesleurd, en omdat alles geschreven is vanuit Katniss beleef je het verhaal alsof je het zelf meemaakt.
Er zitten ook wat slechte punten aan, soms werd het een beetje saai als er niks gebeurde. Of als er wel iets gebeurde, maar dat het eigenlijk niks met de revolutie te maken had. Ook was het eind best voorspelbaar, maar toch werd je af en toe geprikkeld door dat je theorie niet klopte.

De grote lijnen van het boek zijn echt heel erg goed geschreven, Suzanne Collins is een geweldige schrijfster. Ze raakt mensen met haar verhalen, en dat heeft ze ook bij mij gedaan. Sommige punten waren zo zielig, dat ik bijna moest huilen tijdens het lezen. Ook had ik schrikmomenten tijdens het lezen, als er bijvoorbeeld opeens een bomaanslag kwam.

Mijn eindbeoordeling over Spotgaai is dat het een geweldig boek is, iedereen moet het lezen. Het is wel het beste als je eerst de vorige boeken hebt gelezen, want anders snap je het verhaal niet goed. Ondanks de kleine foutjes in het boek, ben ik erg blij dat ik dit boek gelezen heb.

2 opmerkingen: